Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization – på dansk søgemaskineoptimering. Kort sagt handler det om, at man skal optimere sin hjemmeside på de parametre, som søgemaskinerne bruger for at rangere hjemmeside. For vi vil jo alle gerne vises øverst på google (og andre søgemaskiner), så kunderne kan finde os. Derfor er SEO noget, der virkelig kan booste din forretning – hvis det gøres rigtigt.

Vi kender det jo selv. Når vi søger efter noget på google, klikker vi sjældent til side nr. 2 og nærmest aldrig til side nr. 3. Vi regner med, at google har fundet det, der er allermest relevant, for den søgning vi har lavet. Men for at google kan lave den rangering og finde det, der er mest relevant for os, er det alfa omega, at den hurtigt kan finde ud af, hvad din hjemmesider handler om og ikke mindst, hvor relevant det er.

Det vil altså sige, at hvis ikke din virksomhed kommer på første side af google, når man søger på de søgeord, du gerne vil findes på, kan det betyde, at google mener, at andre hjemmesider er mere relevante end dig. Og det vil de fleste jo gerne lave om på, og det kan vi så bruge SEO til.

SEO er omfattende, da der er utrolig mange parametre, man kan skrue på og arbejde med. Derfor er det et arbejde, der helst løber over mange måneder, da man hele tiden skal evaluere effekten og justere på de forskellige parametre. Det betyder dog ikke, at man ikke kan lave nogle grundlæggende løsninger, som kan optimere din hjemmeside. Dog er tålmodighed en dyd, da der kan gå lang tid, inden man ser den egentlige effekt.

On page og off page SEO

Når man arbejder med SEO, arbejdes der med on page og off page SEO. On page SEO handler om den tekst, der er at finde på din hjemmeside. En god tekst, når vi snakker SEO, er en der er optimeret imod de nøgleord, som du gerne vil findes på i google. Her handler det blandt andet om at finde de vigtigste nøgleord og placere dem optimalt. Det er den slags SEO, man kan se som kunde.

Den slags man ikke kan se er off page SEO. Her handler det blandt andet om at få titler og tags til at fungere optimalt, så google kan aflæse, hvad din hjemmeside handler om. Derudover arbejder man også med linkbuilding. Det betyder at man på sin hjemmeside henviser til de andre sider på hjemmesiden – det kalder man intern linkbuilding. Der er også ekstern linkbuilding, hvor andre hjemmesider henviser til din hjemmeside. Og det kan Google rigtig godt lide.

At komme på første side i google er hårdt arbejde. Og når man er der, så NYD det. Men vær opmærksom på at jobbet ikke stopper der, for dine konkurrenter vil gøre alt for at få dig væltet af pinden. Så optimalt er SEO noget, der skal arbejdes med løbende.